خدمات نقشه برداری

خدمات نقشه برداری تحت عنوان های مهندسی نقشه برداری یکی از شاخه های رشته ی علوم مهندسی است که در دانشگاه ها تدریس می شود و کارشناسان این رشته  تحت عنوان های مهندسی نقشه برداری ،  مهندسی عمران و نقشه برداری، مهندسی تکنولوژی نقشه برداری فارغ التحصیل می شوند و در زمینه خدمات نقشه برداری به فعالیت می پردازند.

اساس کار نقشه برداری جدای از تخصص و دانشی که فردی که در این زمینه تحصیل کرده است برمی گردد به نوع تجهیزاتی و امکاناتی که برای انجام پروژه های نقشه برداری که می تواند پروژه های بزرگراهی باشد و یا پروژه های ساختمانی و شهرک سازی و یا هر پروژه ای که ساخت و ساز در آن دخیل است تاثیر زیادی دارد.

به عنوان مثال یکی از ابزارهایی که در مهندسی نقشه برداری و خدمات نقشه برداری خیلی کاربرد دارد و کلاً اساس کار این رشته را تشکیل می دهد استفاده از دوربین های حرفه ای مخصوص نقشه برداری است.

این دوربین های حرفه ای و مخصوص نقشه برداری که از نمونه بازر آن می توان به دوربین توتال استیشن لایکا اشاره کرد یکی از بارزترین ابزاری است که در خدمات نقشه برداری نقش مهم و اساسی و پر رنگی می تواند داشته باشد.

خدمات نقشه برداری

نقشه برداری چیست؟

نقشه برداری یا پلان عبارت است از دانش و هنری که با هم ترکیب شده و توانسته است اندازه گیری نسبی نقاط بر روی زمین و یا زیر سطح زمین و روی دریا و زیر آن را به صورتی که قابل لمس و مشاهده باشد به تصویر بکشد. می توان گفت خدمات نقشه برداری برای شروع هر پروژه عمرانی و ساخت و ساز به عنوان نیاز اولیه محسوب می شود.

تاریخچه نقشه برداری

تاریخچه نقشه برداری به حدود 3000 سال قبل به کشور مصر باستان بر می گردد. نشانه هایی از طرح و نقشه که بر روی سنگ ها و پوست حیوانات و سفال های گلی حک و نقش بسته بود و مشخصات و مرزبندی شهرها و روستاها و زمین های کشاورزی به وضوح به تصویر کشیده شده بود و می توان بیان کرد که خدمات نقشه برداری در سالیان دور نیز مورد استفاده قرار می گرفته و جایگاه ویژه ای داشته است.

در حدود 5 قرن قبل اروپایی ها توانسته بودند با استفاده از اندازه گیری مثلث بندی که با آن می توانستند زوایا را اندازه گیری نمایند به موفقیت خوبی در زمینه نقشه برداری برسند.

اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و پیدایش ابزارها و علوم و فنون جدید انسان ها توانسته اند با اختراع دستگاه (جی ان اس اس) به موفقیت های چشم گیری برسند.این دستگاه بدون نیاز به به ابزار خاص دیگری می تواند نقشه تمامی نقاط مد نظر ما را در هر مقیاسی که به آن نیاز داریم تهیه و تولید نماید.

برای دریافت هر گونه مشاوره  گروه نقشه برداری کیا ژِئوماتیک در خدمت شما عزیزان می باشد. با ما در ارتباط باشید.

تلفن تماس :1836 621 88 – 021

تلفن همراه :3104 236 0935

اصولاً کار نقشه برداری به چند بخش اصلی تقسیم بندی می شود؟

خدمات نقشه برداری در بحث کلان و گسترده، یکی از ماموریت های اصلی سازمانی جغرافیایی و نقشه برداری کل کشور می باشد که با استفاده از هواپیما ها و یا پهبادهای نقشه برداری که مجهز به دوربین های حرفه ای و تصویر برداری و عکسبرداری هوایی هستند، می توانند از تمامی  نقاط و مناطق کشور با جزئیات کامل نقشه برداری کنند.

نقش و ماموریت سازمان نقشه برداری جغرافیایی کل کشور تعیین حد و خط مرزی کشور با دیگر کشورها و همچنین نقشه برداری از اراضی ملی و پارک های جنگلی و مراتع تحت اختیار دولت می باشد.

سازمان نقشه برداری می تواند خدمات نقشه برداری برای حد و مرز شهرها و روستا ها برای کنترل و ارائه آمار و اضافه و یا کم شدن و یا گسترش این مناطق اطلاعات مفیدی در اختیار مرکز آمار و ذی نفعان قرار دهد.

نقشه برداری

انواع خدمات نقشه برداری درشهرها و ساختمان ها چگونه است؟

خدمات نقشه برداری های کلان در خصوص نقشه های شهرک های نوپا و جدید که در ابتدا نیاز این نقشه ها تمامی نقاط از جمله نقاط مسکونی و ادارات و بیمارستان ها و مراکز خرید و تفریحی جانمایی و نقشه برداری می شود.

اصولاً نقشه برداری یکی از لازمه های اصلی ساخت هر پروژه و یا منازل مسکونی، تجاری و یا هر پروژه ی عمرانی که می خواهد سنگ بنای آن گذاشته شود می باشد. و بدون این خدمات می توان گفت هیچ پروژه ای نه افتتاح می شود و نه به پایان می رسد.

دوربین نقشه برداری

نقشه برداری مستوی چیست و چه نوع خدمات نقشه برداری را ارئه می دهد؟

نقشه برداری مستوی که معادل فارسی آن مسطح می یاشد، به خدمات نقشه برداری اطلاق می شود که شکل زمین را کروی در نظر نگیریم و تقریباً کرویت زمین ناچیز می باشد و سطح مورد نظر ما در مقیاس کم و کوچک و نقشه برداری از آن قسمت از چند کیلومتر مربع تجاوز نمی کند.

خدمات نقشه برداری شامل چند مرحله است؟

به صورت کلی مراحل خدمات نقشه برداری شامل دو مرحله می باشد که به نوعی مکمل هم هستند.در مرحله اول برداشت که همان اندازه گیری و محاسبه می باشد با استفاده از ابزار های اندازه گیری چی پی اس ها ، تئودولیت ها و توتال استیشن ها که کاربردهای خاص و منحصر به فرد خود را دارند و برای تولید داده ها برای مرحله دوم یعنی نتایج کار جمع آوری می کند.

در مرحله دوم تمامی اطلاعات بدست آمده در مرحله اول تبدیل به ابزاری آنالوگ که شامل نقشه ها و یا جدول ها و مقاطع عرضی و طولی که مقیاس ها را مشخص نموده اند برای اقدام بعدی آماده سازی شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

نقشه برداری تاکئومتری چیست؟

در نوع دیگری از خدمات نقشه برداری روش دیگری به نام تاکئومتری یا استادیمتری وجود دارد که اندازه گیری فواصل را با استفاده از تلسکوب های چشمی توسط اپراتور محاسبه و اندازی گیری می شود و روش کار بدین صورت است که اپراتور و یا مهندس نقشه بردار از طریق تلسکوپ چشمی ترازی را که یک شخص دیگر با فواصل دور و مشخص نگه داشته است بین دو علامت افقی موازی که بر روی عدسی استادیمتری ثبت شده محاسبه نماید.

محاسبه آزیموت در نقشه برداری چگونه است؟

از دیگر خدمات نقشه برداری می توان از محاسبه آزیموت نیز استفاده نمود و طریقه کار در محاسبه آزیموت بر اساس نقطه ای ثابت و بر اساس نقطه شمال اندازه گیری و ثبت می شود.در این اندازه گیری می توان تمام جزئیات حتی در اندازه صدم میلیمتر محاسبه و در پروژه پیاده کرد و یکی از دقیق ترین روش ها محسوب می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4.8/5 - (5 امتیاز)

Call Now Button